Nick Amoscato
En utdanning i helhetlig miljøarbeid skal bidra til at studentene tilegner seg teori og forståelsesmåter som grunnlag for helhetlige og koordinerte tjenester, rettet mot hver enkelt tjenestemottakers behov. Hovedfokus i utdanningen er tjenestemottakers rett til selvbestemmelse og hvordan tjenesteyter kan bidra med best mulig beslutningsstøtte. Etter fullført utdanning vil tjenesteytere med høyere yrkesfaglig kompetanse innenfor sitt fagområde kunne forstå situasjoner og behov hos tjenestemottakeren i et helhetlig perspektiv, og på den måten bidra til kunnskapsbaserte og helhetlige tjenester. Utdanningen er praksisnær og bygger på praksisrelatert innhold og arbeidsmetoder.
I tillegg skal studentene velge fordypning innenfor et selvvalgt fagområde. Utdanningsplanen foreslår også arbeidsmåter og en organisering av utdanningen som ivaretar refleksiv dialog og helhetstenkning. Læringsmetodene som benyttes bygger på et helhetlig læringssyn som utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Samarbeid med arbeidslivet bidrar til en studiemodell som er praksisnær. Samarbeidet bidrar til innsikt i behovene i arbeidslivet og gir skolen mulighet til dialog med praksisfeltet, noe som gir rom for å holde seg oppdatert og kunne korrigere studietilbudet i tråd med praksisfeltets erfaringer og behov. Dette er viktig og avgjørende for å sikre en kvalitativ god utdanning.
Utdanning i helhetlig miljøarbeid skal:
- gi studentene en breddekompetanse innen miljøarbeid der helhetstenking, tverrfaglighet og brukerperspektiv er spesielt vektlagt.
- gjøre studentene i stand til å reflektere over og anvende teoretisk kunnskap for å videreutvikle egen fagutøvelse.
- gi studentene økt forståelse for tverrfaglig samarbeid på tvers av ulike sektorer og fagområder innenfor helse, sosial og oppvekst. Kunnskap om aktuelt lovverk er viktig i denne sammenhengen.
- etablere en faglig plattform innen miljøarbeid, med særlig vekt på helhetstenkning og økt forståelse mellom ulike faggrupper.
- gi studentene mulighet til faglig og personlig utvikling gjennom øvelse, opplevelse og refleksjon knyttet til egen livs- og yrkeserfaring. Økt bevissthet om egen kunnskap og egne ferdigheter skal bidra til å kunne utvikle innsikt og kjenne sine muligheter og grenser, både faglig og personlig.
- styrke studentenes handlingskompetanse i yrkesutøvelsen gjennom å gjøre studentene i stand til å kunne organisere og iverksette kunnskapsbaserte tiltak sammen med tjenestemottakere, pårørende og samarbeidspartnere.
- bidra til å fremme evne til etisk refleksjon og positive holdninger samt evne til samhandling med tjenestemottakerne ut fra deres behov, og derigjennom gi tjenestemottakerne et kvalitativt godt tjenestetilbud. Brukermedvirkning og relasjonskompetanse vektlegges i studiet.
- bidra til å skape nettverk for faglig utvikling og kompetansedeling.
I studieplanen for Helhetlig miljøarbeid (PDF, 443 kB) finner du detaljert informasjon om fagskoleutdanning i helse, sosial og oppvekst, og spesielt i faget Helhetlig miljøarbeid.
Publisert av Ragne Kari Aronsen
Sist endret 16.01.2024 10.48