Organisering av utdanningenUtdanningen er organisert gjennom fysiske og digitale samlinger, samt personlig veiledning og praksis. Utdanningen er nettbasert med fysiske og digitale samlinger, og med personlig veiledning underveis i forløpet. Utdanningen har en samlet normert studietid på ett år (60 studiepoeng) og er organisert som deltidsstudium over 2 år. Som hovedregel er det én fysisk samling på studiestedet pr. semester, øvrig læringsaktivitet gjennomføres ved bruk av digitale plattformer. Emner Emne 1: Etikk, samhandling og kommunikasjon Emne 2: Teorier og begreper i helhetlig miljøarbeid Emne 3: Kunnskap om tjenestemottakere Emne 4: Verktøy og arbeidsmetoder Emne 5: Praksis i helhetlig miljøarbeid Emne 6: Fordypning i helhetlig miljøarbeid Praksis Gjennom praksis skal studentene få et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene. Praksis er en obligatorisk del av utdanningen. Det bør legges til rette for at praksis kan gjennomføres mest mulig sammenhengende. Praksisplass og gjennomføring skal alltid godkjennes av skolen, og skolen er ansvarlig for at alle studentene får praksisplass i løpet av studiet. Det er mulig å velge mellom to ulike former for gjennomføring av praksis:Praksisutplassering utenfor eget arbeidssted: Denne praksisformen anbefales for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet og trenger praktisk erfaring fra slike arbeidsplasser. Praksis skal ha et omfang på 300 timer. Praksisutplasseringen skal gjennomføres i henhold til fastlagte retningslinjer (se vedlegg).Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass. Dette er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innenfor fagfeltet. Prosjektarbeidet har som målsetting å bidra til fagutvikling i praksisfeltet som også kommer pasienten/brukeren til gode. Det er viktig at det gjøres en formell avtale mellom studenten og arbeidsgiveren, slik at studenten får tilstrekkelig tid til sitt prosjektarbeid. Prosjektarbeidet skal vare over minimum 10 uker, og skal gjennomføres i henhold til fastlagte retningslinjer (se vedlegg). Alle studenter som er ute i praksis, enten det er på egen eller en annen arbeidsplass, skal ha veiledning. Målet med veiledningen er at studenten lærer å reflektere over egen faglig utvikling og derigjennom bygger opp sin kompetanse i arbeidet med pasienter/brukere. Vurdering og eksamensformer Studenten skal ha mulighet til å bruke kunnskaper og ferdigheter både fra utdanningens teorigrunnlag og studentens egen praksiserfaring i forbindelse med eksamen. Det er en avsluttende oppgave for hvert emne som vurderes med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Emne 5 (Praksis) og øvrige arbeidskrav vurderes til bestått/ikke bestått. Det utstedes vitnemål når alle emner og øvrige arbeidskrav er bestått. Eksamen organiseres innenfor rammene som fastsettes ved det enkelte studiested, og i tråd med Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Nordland fagskole. Publisert av Ragne Kari Aronsen Sist endret 28.06.2024 14.20