Fagmiljø og undervisning

En student får veiledning. Han sitter i et klasserom sammen med andre studenter.  - Klikk for stort bilde

Nett- og samlingsbasert dekksoffiserutdanning er en fleksibel utdanningsform som kombinerer studering over nett med fysiske samlinger. Denne utdanningsformen passer godt for de som er i jobb og ønsker fleksibilitet, men det krever høy grad av selvstendighet og engasjement fra studentens side.

Studering over nett vil i stor grad bestå av tilrettelagt selvstudie, gruppearbeid og veiledning med faglærere. Samlinger på Leknes vil bestå av undervisning, veiledning og ferdighetstrening i simulator.

Ved samlinger på Leknes skal både læringsutbytte og trivsel være høy. Studentene får tilgang til fagskolens områder på ettermiddag- og kveldstid. Vi oppfordrer studentene til å benytte skolen som en arena for læring og samarbeid utenom undervisning.

Samlingsplan for skoleåret 2024-2025 (PDF, 77 kB)

Lofoten maritime er samlokalisert med Vest-Lofoten videregående, men har egen fløy med inngang til fagskolen. Studenter hos fagskolen kan benytte seg av kantine, bibliotek og fellesarealer på videregående.

Fagskolen har to store klasserom som er utstyrt med digitale tavler og løsninger for fjernundervisning. Skolen har eget kombinert klasserom som består av ECDIS desk-top stasjoner, og GMDSS radiostasjon med utstyr for radiodekningsområde A4-A1.

Simulatorparken har de siste årene blitt betydelig oppgradert. I dag består parken av tre skipsbroer, hvorav én av broene er utstyrt som ei fiskeribro (K-Sim Fishery). I tillegg til broene har skolen ti desk-top simulatorer for planlegging og øving på instrumenter.

Som student hos Lofoten maritime blir du ikke borte i mengden. Faglærerne har tett oppfølging av studentene og alle skal føle seg sett.

Skolen er lokalisert midt i Lofoten. For de friluftsinteresserte finner man et eldorado av muligheter til aktiviteter på fritiden: Fjell, hav, skiturer, surfing mm.