Studiet gir deg framtidsrettet kompetanse om bærekraftig og helårlig reisemålsutvikling, vertskapsrollen, verktøy for opplevelsesdesign og opplevelsesøkonomi, hvordan jobbe mer bærekraftig som bedrift, innovasjon, entreprenørskap, hvordan næringen er organisert, på hvilke måter den bidrar til verdiskaping både lokalt, regionalt og nasjonalt og hvordan virkemiddelapparatet fungerer. Du vil også få kunnskap om det helhetlige reiselivsproduktet, markedsføring, og salg.
I studieplanen til Reiseliv og opplevelser vil du finne mer utfyllende informasjon om det faglige innholdet. Studieplanen vil bli sendt ut til studentene i forkant av studiestart. Se også Årshjulet for 2024/25 (PDF, 176 kB) for informasjon når det gjelder samlinger digitalt og fysisk.
Emner:
Emnet skal fremme kunnskap om reiselivsnæringen og opplevelsesproduksjon generelt - og det helhetlige reiselivsproduktet spesielt, samt gi innsikt i turisme som fenomen. Destinasjonskunnskap, bærekraftig reisemålsutvikling og offentlig-privat samarbeid på destinasjoner vektlegges. Emnet skal også fokusere på kulturnæringene som viktige samarbeidspartnere og bidragsytere i destinasjonsutvikling og produktutvikling. Undervisningen vil omhandle temaer som reiseliv og destinasjonskunnskap, natur og miljø, lokale kulturverdier, kunst, historie, bærekraftig reisemålsutvikling, regenerativ turisme og lokalmatproduksjon. Aktører fra reiselivsnæringen holder gjesteforelesninger. I samlingene arrangeres det besøk til reiselivsaktører, workshops og gruppearbeid.
Emnet «Vertskapsrollen» har mål om å gi et enestående grunnlag for å skape minneverdige vertskapsopplevelser i alle møter med gjester. Emnet gir kandidaten kunnskap om- og bevissthet omkring betydningen av godt vertskap – både for seg selv, for andre (gjesten) og for hverandre (i et arbeidsmiljø). Emnet forsøker å bygge en systematisk bevissthet omkring hva gjester forventer i ulike situasjoner, og hva vertskapet kan gjøre for å overgå gjestens forventninger, og forsøker å snu fokuset fra et statisk funksjonelt serviceperspektiv til dynamiske opplevelsesbaserte vertskapsopplevelser hvor vertskapet tar aktiv del i opplevelsen. Emnet setter kandidaten i stand til å gi unike gjesteopplevelser tilpasset gjesters ulike behov og kulturelle bakgrunn.
Det gis kunnskap om kulturbegrepet, kulturelle særtrekk og innsikt i relevante gjestegrupper, som kan brukes for å gi bedre tilpassede personlige opplevelser til den enkelte gjest.
Emnet sikrer og trygger også kandidatens lokalkunnskap og kunnskap om destinasjonen som kandidaten representerer, med særlig fokus på lokale fasiliteter, attraksjoner og lokale/regionale opplevelses- og transporttilbud – fundert i et overordnet fokus på prinsipper for bærekraftig reiselivsutvikling i praksis.
Emnet skal i sum stimulere til at kandidaten bygger et mer reflektert forhold til seg selv i ulike vertskapssituasjoner og hvordan han/hun kan bidra til å bygge gode relasjoner både med gjester, kollegaer på arbeidsplassen og øvrige samarbeidspartnere. Aspekter som konflikthåndtering, klagehåndtering og etiske problemstillinger vil diskuteres og drøftes i læringsarbeidet. Et sentralt element i undervisningen er hvordan man kan legge til rette for god samskaping i gjestemøter og organiserte opplevelser. For å omsette dette til praksis trengs både tekniske ferdigheter (hard skills) og kunnskaper om- og ferdigheter til å bygge mellommenneskelige relasjoner (soft skills). «Vertskapsrollen» tar sikte på å bygge en tro på og bevissthet omkring at en selv som vert har en hovedrolle når minneverdige opplevelser skapes innen reiselivsnæringen. Praksis er beskrevet i eget kapittel i studieplanen.
Studenten får kunnskap om opplevelsesøkonomi og verktøy for hvordan man kan skape meningsfulle, bærekraftige opplevelser for gjestene. Meningsfulle opplevelser kan føre til at en person endrer seg eller sitt syn på noe, det vil si at han/hun virkelig berøres følelsesmessig og mentalt. Undervisningen vil omhandle temaer som kjernen i opplevelser, verdiskapingsstigen, iscenesettelse og samskaping, opplevelsesrommet og verdidrivere, autentisitet og diverse verktøy og arbeidsmetoder for produksjon av opplevelser. Aktører fra reiseliv-, opplevelses- og kulturnæringene holder gjesteforelesninger. I samlingene blir det i tillegg til klasserom- og digital undervisning, besøk til reiselivsaktører, workshops, gruppearbeid og prosjektarbeid.
Emnet gir en innføring i de mulighetene og utfordringene man møter i etableringen av- og
produktutviklingen i en reiselivs- og opplevelsesbedrift. Undervisningen gir kunnskap om
utvikling av en forretningsidé og utarbeidelse av en forretningsmodell for etablering av en
opplevelsesbedrift eller utvikling av nye produkter. Studenten blir kjent med analyseverktøy
og kartleggingsmetoder som beslutningsgrunnlag for utviklingsarbeid. Kandidaten får
kunnskap om- og det arbeides spesifikt med finansieringsspørsmål, budsjettering, og
kalkyler. Emnet skal stimulere til nysgjerrighet, kreativitet og evne til samarbeid, initiativ og
helhetlig tenking.
Undervisningen vil omhandle temaer som forretningsmodellering, lover og regler,
budsjettering og økonomistyring. Aktører fra reiselivs- og kulturnæringene holder
gjesteforelesninger. Under de fysiske samlingene blir det besøk av reiselivsaktører, workshops,
gruppearbeid og individuelt prosjektarbeid.
God kommunikasjon og formidling kan være elementet som setter prikken over i-en for enhver kvalitetsopplevelse. Studenten blir kjent med de ulike fasene i formidlingsarbeid – fra forberedelser, gjennomføring, evaluering og videreutvikling, og stimuleres til å øve seg på å tilpasse kommunikasjonen til ulike situasjoner ut fra gjestens forutsetninger, kulturbakgrunn og/eller ønsker.
Studenten får innsikt i hvordan historiefortelling kan brukes som et dramaturgisk spenningsbyggende grep i presentasjon og formidlingsarbeid, og bidra til å gi opplevelser merverdi. Læringsarbeidet tar blant annet for seg ulike kommunikasjonsmetoder, presentasjonsteknikker, utvikling- og bruk av formidlingsmanuskripter og kommunikasjon med gjester fra andre land og kulturer. Studenten gis også innsikt i noen av mulighetene som ligger i kommunikasjon- og formidlingsarbeid gjennom sosiale medier og andre digitale verktøy. Det vies ekstra oppmerksomhet til kommunikasjon av bærekraftig reiselivsutvikling – med særlig fokus på bærekraftig kommunikasjon og omdømmebygging – uten å bidra till «grønnvasking».
Aktører fra reiselivsnæringen, opplevelsesprodusenter og kulturfeltet holder gjesteforelesninger og det legges særlig vekt på formidling av lokalkunnskap, kultur, mat og tradisjoner, samt kortreiste aktiviteter og attraksjoner i nærområdet til studiestedet. I undervisningen får studenten praktisk trening gjennom bl.a. mikroformidlingssekvenser, presentasjoner, historiefortelling, diskusjoner og andre praktiske øvelser, med mål om å opparbeide et mer bevisst forhold til seg selv - og andre - i ulike kommunikasjon- og formidlingssituasjoner. Emnet legger både opp til at man skal trene seg på å selv bli en bedre formidler, og bli flinkere til å bygge et oppbyggelig klima for kommunikasjon- og formidlingsarbeid – enten på arbeidsplassen, i klasserommet eller blant venner og familie.
Emnet skal gi studentene praktisk og tidsriktig kunnskap om markedsføring, hvor bærekraft, digitale løsninger og opplevelser er bærende elementer. Studenten skal lære hva som kjennetegner en merkevare og hvordan den bygges, vedlikeholdes og utvikles. Studenten skal, etter gjennomført og bestått studium, kunne selge reiselivs/opplevelsesprodukter nasjonalt og internasjonalt med bakgrunn i segmentering og markedsføringsplaner i ulike kanaler og kunne betjene disse. Undervisningen på skolen vil omhandle temaer som reiselivets verdikjede, segmentering og identifisering av personas, posisjonering, merkevarebygging, profilering, markedskommunikasjon og distribusjonskanaler, digitale medier, prising og utvikling av markedsplan for et opplevelsesprodukt. Aktører fra reiselivsnæringen holder gjesteforelesninger. Vi tilstreber å bruke både regionale og nasjonale gjesteforelesere.
Fullført studium gir gradsbetegnelsen "Fagskolegrad i Reiseliv og opplevelser" og 60 studiepoeng. Etter endt utdanning kan studenten gå rett ut i arbeid i reiseliv- og opplevelsesnæringene. Man kan også starte eller videreutvikle egen bedrift under studiet.
En rekke undersøkelser viser at det er sterkt behov for fagskolekompetanse innen reiselivsnæringene. NHOs kompetansebarometer 2022 viser at omlag 50% av bedriftene innen NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel og NHO Reiseliv melder om behov for medarbeidere med fagskoleutdanning.
Publisert av Ragne Kari Aronsen
Sist endret 21.06.2024 11.13