Lenke til tvilsmelding
Fagskolene skal i henhold til fagskoleloven § 26 foreta skikkethetsvurdering av studenter som gjennom sin utdanning eller fremtidig yrkesutøvelse er i kontakt med barn, unge og voksne som er i sårbare posisjoner. Hensikten med skikkethetsvurderingen er at man avdekker og sikrer at barnehagebarn, pasienter og andre brukere møter personell som er skikket til å utøve yrket sitt.
Hva er skikkethetsvurdering?
En skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten er i stand til å kunne utøve yrket. Man er ikke skikket til å utøve yrket hvis man kan utgjøre en mulig fare (psykisk og fysisk helse, rettigheter og sikkerhet) for sårbare grupper studenten kan komme til å møte. Fagskolene fastsetter i sine lokale forskrifter hvilke utdanninger som skal ha løpende skikkethetsvurdering. Nordland fagskoler blir det foretatt skikkethetsvurdering på alle utdanninger innen helse, sosial og oppvekst:
- Palliasjon
- Eldre og livsmestring
- Psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Helhetlig miljøarbeid
Hvordan foregår en skikkethetsvurdering?
Skikkethetsvurderingen skal foregå gjennom hele studieløpet, og er en helhetsvurdering av personens faglige og personlige forutsetninger til å utøve yrket jf. § 26 fagskoleforskriften. Studenten skal bli tydelig informert i studieplanen og på nettsiden om at de blir skikkethetsvurdert. Skikkethetsvurderingen foregår derfor både gjennom det teoretiske innholdet, undervisning, praksisløpet og i samhandling med medstudenter, lærere og andre.
Hvem foretar skikkethetsvurderingen?
Det er en løpende skikkethetsvurdering som er integrert i det teoretiske og praktiske innholdet i utdanningen. De som har kontakt med studenten, som lærere, medstudenter, praksisveiledere, fagpersoner og administrativt ansatte har derfor et ansvar for å foreta løpende vurderinger.
Saksgang i skikkethetssaker
Alle som har begrunnet tvil om en student er skikket for yrket kan levere en tvilsmelding. Det innebærer at tvilsmelding kan komme fra medstudenter, lærere, praksisveileder, administrasjon og andre. Man må selv vurdere om man skal ta opp saken med studenten først, eller om man ønsker å levere inn en tvilsmelding. Hvis man har en begrunnet tvil om studenten er skikket for yrket, fyller man ut og levere en tvilsmelding. Den som leverer tvilsmelding er ikke en part i saken, og har ikke krav på informasjon om videre saksgang (§ 33 første ledd).
I tilfeller der tvilsmeldingen er begrunnet blir det foretatt en særskilt skikkethetsvurdering. For informasjon se vår prosedyre for skikkethetssaker.
Lenke til tvilsmelding
Studenten har ifølge § 30 i fagskoleforskriften krav på informasjon om at det blir foretatt skikkethetsvurdering av dem. Ved Nordland fagskole har vi følgende rutiner for informasjon til studenter:
- Alle studenter skal ved studiestart motta informasjon om at utdanningene har krav om skikkethetsvurdering.
- Studenten skal få informasjon om at det blir foretatt løpende skikkethetsvurdering gjennom studieløpet. Den løpende skikkethetsvurderingen gjelder i alle skriftlige besvarelser, muntlig dialog med lærer, medstudent, administrasjon og lignende. I tillegg foregår det en løpende skikkethetsvurdering gjennom hele praksisløpet.
- Det skal ligge lett tilgjengelig informasjon på nettsiden om i hvilke studier vi foretar skikkethetsvurdering av studentene.
- Skjema for utfylling av tvilsmelding skal ligge lett tilgjengelig på nettsiden.
- Saksgangen i særskilt skikkethetsvurdering skal ligge på hjemmesiden.
- Informasjon om at studenten blir skikkethetsvurdert skal ligge i studieplanen.
- Studenten skal få beskjed om at de kan ta kontakt med underviser, administrasjonen eller annen ansatt hvis de ønsker råd eller mer informasjon om skikkethetsvurdering.
- Studenten oppfordres til å sette seg inn i Fagskoleforskriften og Forskrift om høyere yrkesfaglig utdanning ved Nordland fagskole, om sikkerhetsvurdering. Her finner man hvilke kriterier som ligger til grunn for den løpende sikkerhetsvurderingen, og for at tvilsmelding skal være begrunnet.
- Ved oppstart av nye utdanninger/klasser, går klasseansvarlig gjennom kriterier og rutiner for løpende skikkethetsvurdering og hva særskilt skikkethetsvurdering innebærer.
- I informasjon før praksisperioden går klasseansvarlig gjennom kriterier for skikkethetsvurdering på nytt.
Lenke til tvilsmelding
Nordland fagskoles faglærere har via sitt arbeid en viktig rolle knyttet til skikkethetsvurdering.
Kanaler for skikkethetsvurdering av studenter hos fagskolen er caseoppgaver tilknyttet hvert enkelt emne i utdanningen, diskusjonsgrupper, simuleringsøvelser, samt via praksisperioder for de utdanningene som har det. Praksisveiledere skal også gjøre skikkethetsvurdering på bekgrunn av følgende:
Studentenes skriftlige arbeid, uttalelser og adferd som uttrykker holdninger og refleksjoner skal vurderes etter følgende kriterier:
- studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse, innlevelse og respekt for barn, unge og voksne i sårbare situasjoner
- studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med faglig veiledning
- studenten opptrer ikke i tråd med regelverk for helse, miljø og sikkerhet, prosedyrer og kvalitetssystemer, og dette kan utgjøre en fare for liv og helse
- studenten viser truende eller krenkende adferd i studiesituasjonen, eller overfor barn, unge eller voksne i sårbare situasjoner.
Dersom ett eller flere av overstående kriterier er oppfylt, skal studenten vurderes som uskikket. Tvilsmelding må være begrunnet og sendes til skikkethetsansvarlig hos ved Nordland fagskole.
Lenke til Tvilsmelding.
Publisert av Ragne Kari Aronsen
Sist endret 22.05.2024 14.59