Hans Gunnar Hansen, faglig ansvarlig ved Elkraftutdanninga, Karin Bygdnes Nilsen, avdelingsleder ved Tekniske fag og søknadsansvarlig John Andreas Ness har grunn til å smile: Tilskudd fra Industrifagskolen gir muligheter til å starte nye studietilbud.
Ragne Aronsen
- Vi vil tilby kortere utdanninger på fem studiepoeng som er rettet inn mot elektroinstallasjon og drift av bygg, byggautomasjon, elektronisk kommunikasjon (EKOM), kunstig intelligens, solenergi, energiøkonomisering, samt fremtidens teknologiske løsninger i bygg, sier Hans Gunnar Hansen, som er faglig ansvarlig ved elkraftutdanninga ved Nordland fagskole.
Tilbudene starter opp fordi Nordland fagskole, avdeling Tekniske fag har fått midler gjennom industrifagskolen: Et driftstilskudd på 1,56 millioner hvert år i tre år fra og med 2025.
- Vi er svært glade for å kunngjøre at Nordland Fagskole har mottatt driftsmidler til industrifagskolen. Dette vil være en viktig motivasjon for videre utvikling av vår avdeling, sier Karin Bygdnes Nilsen, avdelingsleder ved Nordland fagskole, Tekniske fag.
De høyere yrkesfaglige utdanningene skal svare ut kompetansebehov i arbeidslivet.
- Ut fra signaler fra næringslivet har vi utviklet en kursrekke. Gjennom dialog med bransjen, vil denne kursrekken kunne justeres slik at tilbudet dekker næringslivets behov, sier Hansen.
Påmelding vil skje via hjemmesidene til Nordland fagskole, og utdanningene vil være nettbaserte og gratis for deltakerne.
- Utdanningstilbudene baserer seg på et trepartssamarbeid. Det vil si et samarbeid mellom organisasjoner som representerer arbeidsgivere og arbeidstakere (partene) og staten, sier Hans Gunnar Hansen.
Nordland fagskole har over 400 studenter og 65 ansatte tilknyttet avdelingene innen maritime fag, helse, sosial og oppvekstfag, opplevelsesbasert reiseliv og tekniske fag. Skolen har studiesteder flere steder i fylket, og avdeling for tekniske fag holder til i Hadsel.
Fagskolene er en sentral samfunnsaktør i møte med de store endringene som drives frem av teknologisk utvikling, grønn omstilling og demografiske endringer i samfunnet. Det er i dagens samfunn stort behov for praksisnære og høyere yrkesfaglige utdanninger. Regjeringen ønsker at flere skal ta høyere yrkesfaglig utdanning. Derfor har Stortinget fra og med 2025 øremerket midler til nye studieplasser ved norske fagskoler gjennom ordningen Industrifagskolen.
Fylkeskommunene skal sørge for at det tilbys høyere yrkesfaglig utdanning i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt. Fagskolene spiller en sentral rolle i å sikre livslang læring og tilgang til utdanning i hele landet, ved å tilby praktiske utdanninger i nært samarbeid med arbeidslivet.